6 tips: omgaan met stress op de werkvloer

Stress

Stress kun je eigenlijk gewoon zien als spanning. Spanning op zich is niet direct verkeerd. Je hebt namelijk altijd een beetje spanning nodig om goed te functioneren en klaar te zijn om in actie te komen. Een teveel aan spanning is echter niet goed, dit kan leiden tot bepaalde klachten – en deze klachten noemen we dan weer stress. Als je stress ervaart is je lichaam vaak hard aan het werk: het maakt adrenaline aan, je hart gaat sneller kloppen en je spieren spannen zich aan. Er gaat meer zuurstof naar je belangrijke organen – hart en spieren – en minder naar bijvoorbeeld het spijsverteringsstelsel. Alles om beter te kunnen reageren op gevaar. Houdt de stress nog langer aan, dan gaat je lichaam ook nog cortisol aanmaken. Ook wel bekend als het stresshormoon. Dit zorgt ervoor dat je continu alert bent en klaar om te reageren.

Stress op de werkvloer

Stress is op het moment een van de grootste veroorzakers van ziekteverzuim. Als je veel werkstress ervaart is de kans groot dat je het idee hebt dat je geen of minder controle hebt over de uitkomsten van je werk. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook minder of zelfs geen energie. Omdat langdurige werkstress vaak uitloopt tot (lang) ziekteverzuim is het belangrijk om de stress snel aan te pakken. Hieronder vind je 6 tips om met stress op het werk om te gaan.

6 tips om met stress op het werk om te gaan:

    1. Niet teveel hooi op je vork nemen
      Hoe verleidelijk het ook is om alles zelf te doen of te doen omdat je er iemand anders mee helpt, is dit niet altijd goed. Zeg op tijd ‘nee’ en delegeer bepaalde taken als dat nodig is. Het is voor niemand goed als jij overspannen raakt.
    2. Slapen
      Zorg ervoor dat je voldoende nachtrust krijgt. Door genoeg te slapen kun je er de volgende dag weer fris en fruitig tegenaan.
    3. Relativeer
      Veel stress zit enkel en alleen in ons hoofd. Hierdoor maken we soms van een mug een olifant en besteden we meer tijd aan het stressen dan aan het oplossen van het probleem. Vraag jezelf ook eens af of het wel echt nodig is dat je om tien uur ‘s avonds nog even die opdracht afmaakt, ben je wel echt onmisbaar?
    4. 80/20 regel
      Misschien ken je deze regel wel. 20% van het werk dat je doet leidt tot 80% resultaat. Dat wil dus zeggen dat lang niet alles wat je doet echt belangrijk is en leidt tot succes. Concentreer je dus op de dingen die er toe doen en waarmee je het meeste resultaat kan boeken.
    5. Niet alles hoeft perfect te zijn
      Ondanks dat we het vaak zo willen, hoeft niet alles perfect te zijn. Goed is ook goed genoeg. Verbiedt jezelf niet om fouten te maken, want van fouten leer je juist het allermeest.
    6. Fijn werk
      Doe werk wat bij je past, waar je plezier aan beleeft en energie van krijgt. Je moet al zolang werken, dan kun je maar beter zorgen dat het ook leuk en de moeite waard is!

Ervaar jij (te veel) stress op je werk?

Dan ben je bij ons op het goede adres. Als arbeids- en organisatiepsychologen focussen wij ons op zowel het individu als de organisatie en de interactie tussen beiden. Samen kunnen we onderzoeken waar de stress vandaan komt en wat je kunt doen om de stress te verminderen. Wil je meer weten of heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand contactformulier of neem een kijkje op onze website.

Getagd op:                                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: