tips vakantiegevoel vasthouden

Vakanties

Vakanties, ze zijn zó fijn, maar ook altijd té snel voorbij. Binnen no time zit je weer in je oude, vertrouwde ritme en ben je weer aan het werk. Je hebt dan vaak na een hele korte tijd al het gevoel dat de vakantie alweer eeuwen geleden is, of misschien ben je zelfs vergeten dat je op vakantie bent geweest…

Tips

Gelukkig zijn er manieren om het vakantiegevoel langer vast te houden! Met onze 6 tips val je hopelijk wat minder snel terug in de dagelijkse sleur en hectiek van het werk.

1. Grote stapel werk

De meeste mensen kennen het wel, kom je terug van vakantie, ligt er een grote verzameling werk op je te wachten. Niet fijn natuurlijk, want deze taken zal je waarschijnlijk weg moeten werken voordat je aan je gewone werkzaamheden kunt beginnen. Daarbij verhogen deze extra taken meteen je werkdruk, waardoor er meteen veel van de energie die je op vakantie hebt opgedaan, verloren gaat. Zonde ! Je zou kunnen proberen een of meer werkdagen in te plannen om die stapel werk weg te krijgen, voor je aan je reguliere taken begint. Onderschat dit niet, het duurt vaak langer dan je denkt. Ga in de tijd die je hiervoor gepland hebt ook echt aan de slag met het bijwerken van je taken en ga niet meteen op nieuwe verzoeken van klanten of collega’s in. Daarbij zou je ook je out-of-office-melding één of meer dagen langer aan kunnen laten staan. Hierdoor creëer je tijd voor jezelf om eerst weer overzicht te krijgen.

2. Denk op je vakantie niet aan werk

Er zijn niet veel dingen erger voor je vakantie dan denken aan je werk – tenzij het positief is natuurlijk. Aan je werk denken tijdens de vakantie zorgt ervoor dat je jezelf uit het moment haalt, uit de vakantiesfeer. Stel je voor dat je lekker op een terras zit in de Spaanse zon, maar dat je denkt aan die vervelende mail die je vorige week kreeg van een klant. Daar zit je toch niet op te wachten? Daarnaast zorgen negatieve gedachten over je werk, tijdens je vakantie, ervoor dat je minder goed kunt ‘herstellen’ en ‘opladen’. Probeer gedachten aan je werk dus meteen van je af te zetten, zodat je optimaal kunt genieten van je vakantie en dit gevoel niet verstoord wordt door je werk.

3. Plan ook relaxmomenten ná je vakantie

Na vakanties treedt het zogenaamde fade-out effect op. Letterlijk: het vervagen van je vakantiegevoel. Dit effect kun je tegengaan door meerdere ontspanningsmomenten in te plannen. Plan bijvoorbeeld de week na je vakantie een paar momenten voor jezelf in, waarin je geen dingen doet die je ‘moet’. Geen was, geen administratieve dingen, geen schoonmaakkarweitjes et cetera. Doe in plaats daarvan juist veel ontspannende dingen: ga lekker op het terras zitten met vrienden of je partner, ga sporten of lees een goed boek. Doe enkel en alleen hetgeen waar jij blij van wordt.

4. Zichtbare herinneringen

Omring jezelf op het werk met zoveel mogelijk herinneringen aan je vakantie. Het is aangetoond dat je vakantiegevoel langer aanhoudt wanneer je geregeld herinneringen aan de vakantie oproept. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vakantiefoto in te stellen als screensaver, of door je favoriete vakantieliedje af en toe af te spelen. Neem ook goed de tijd om meerdere malen al je vakantiefoto’s te bekijken.

5. Ga vaker op vakantie

We proberen meestal zo lang mogelijk op vakantie te gaan, een weekje weggaan klinkt voor de meeste mensen als een korte vakantie. Toch lijkt het zo te zijn dat korter – maar wel vaker – op vakantie gaan een positiever effect heeft op ons welzijn. Je kunt dus beter je vakantiedagen in meerdere keren opnemen, dan in één keer.

6. Slaap genoeg

Op vakantie slapen we (bijna allemaal) veel meer dan thuis. We komen dan ineens wel aan die 8 uur nachtrust per nacht toe. Dit zorgt voor een heerlijk ontspannen en uitgerust gevoel. Hou dit vast om te voorkomen dat de moeheid thuis ineens toeslaat. Vind je dat moeilijk? Zet dan bijvoorbeeld een wekker om een bepaalde tijd, als reminder dat het tijd is om je bed in te duiken.

Vind je dit moeilijk?

Natuurlijk is het niet alleen de week na je vakantie slim om bewust tijd te maken voor échte ontspanning, dit is door het hele jaar heen van groot belang. Niet (goed) ontspannen is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van een burn-out. Vind je het moeilijk om prioriteiten te stellen? Om te kunnen ontspannen of om stress van je af te zetten? Heb je het idee dat je niet kunt ontspannen en je nu tegen een burn-out aan zit? Wij kunnen je helpen! Je kunt contact met ons opnemen via onderstaand contactformulier om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Lees ook onze blog: Zomervakantie voorbij: 7 tips om veerkrachtig te blijven! 

bron: vakantiediscounter, monsterboard en timemanagement.nl

Getagd op:                                                

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: