Valkuilen feedback; Valkuilen bij het geven van feedback; Valkuilen als je feedback geeft

Eerder schreven we al over hoe feedback geven een team kan helpen. Vandaag gaan we op een andere manier kijken naar feedback, we gaan het namelijk hebben over vier veelvoorkomende valkuilen bij het geven van feedback. Deze valkuilen zien wij regelmatig terugkomen in de teamcoaching van huisartsenpraktijken, als wij ingeschakeld zijn om de samenwerking te verbeteren en in individuele coaching. Ben jij benieuwd of jij (misschien wel onbewust) in deze valkuilen trapt? Lees dan zeker verder!

Valkuilen bij het geven van feedback

Te algemeen zijn (Valkuil 1)

Dit is misschien wel de grootste valkuil: niet concreet genoeg zijn in de feedback die je geeft. Als je feedback geeft is het heel belangrijk dat je dit zo nauwkeurig en specifiek mogelijk doet. Op deze manier kan de ander zich er namelijk een duidelijke voorstelling van maken. Als je concrete feedback wilt geven is het belangrijk dat je woorden zoals nergens, altijd, nooit, niemand, iedereen, telkens, heel vaak, alles of niets vermijdt. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat jouw boodschap geen vage termen bevat die onderhevig zijn aan de eigen interpretatie van de ander. Bijvoorbeeld: “Ik vind dat jij je werk niet goed uitvoert”. In deze zin zijn zowel ‘je werk’ als ‘niet goed’ te vaag en open tot de eigen invulling van de ander. Leg daarom uit wat je precies bedoelt door het gedrag van de ander specifiek te benoemen. “Ik heb vanochtend gehoord dat je de patiënt die je aan de telefoon had meerdere keren niet liet uitspreken, dat komt op mij onprofessioneel over.” Zo krijg je veel minder snel discussie over de inhoud van je feedback en voelt de ander zich minder aangevallen. De kans op verzet is dan klein en de kans dat de ander er wat mee doet groot.

Niet vanuit jezelf spreken (Valkuil 2)

Een tweede valkuil is dat mensen het vaak spannend vinden om feedback te geven vanuit zichzelf. Zij verschuilen zich dan achter een ander (een collega vindt dat je …) of achter een groep (wij merken allemaal dat …). Dit is natuurlijk niet goed. Dat jij feedback wilt geven zegt volgens Daniël Ofman ook iets over jou. Hij gaat er vanuit dat iedereen een aantal kernkwaliteiten heeft. De eigenschap die daar haaks op staat noem je jouw allergie. Als ‘nauwkeurigheid’ jouw kracht is, dan is het logisch dat jij je ergert aan die collega die steeds te laat komt. Meer leren over kernkwadranten? Klik dan hier. Als je weet waar jouw ergernis vandaan komt, sta je sterker in je schoenen als je de ander aanspreekt. Daarbij kun je voorkomen dat je teveel reageert vanuit jouw eigen normen en waarden als je bekent bent met je eigen kernkwaliteiten en allergieën. Gebruik de ik-ik-jij manier om feedback te geven aan de ander.

  • 1e ‘ik’:
    Beschrijf het gedrag van de ander dat je hebt waargenomen
    Bijv. Ik heb gezien dat jouw bureau afgelopen week erg rommelig was; de papieren lagen overal en er stonden meerdere koffiekopjes.
  • 2e ‘ik’:
    Vertel wat het effect hiervan op jou is. Welk gevoel roept het bij je op? Welk gedrag vertoon je zelf als reactie op de ander?
    Bijv. Ik erger me hieraan, omdat mijn bureau naast dat van jou staat en ik het lastig vind om in een rommelige omgeving te werken.
  • Jij:
    Maak de stap naar de ander. Zeg dingen als: Herken je dat gedrag?
    Klopt dat volgens jou? Wat vind je ervan? Wat is er met je aan de hand?
    Bijv. Heb je doorgehad dat jouw bureau zo rommelig was? Snap je dat ik daar last van heb?

Te lang uitstellen (Valkuil 3)

Feedback geven is niet makkelijk & dat is precies waarom deze valkuil bestaat. Je bent waarschijnlijk, net als vele anderen, geneigd allerlei redenen te verzinnen waarom het beter zou zijn om niets te zeggen. Of je wilt het eindelijk gaan doen, maar iets houdt je toch nog tegen. Misschien ben je bang de ander te kwetsen, ben je té lief, te overdrijven of te kritisch te zijn. Maar als je te lang wacht loop je het risico dat de ander de gebeurtenis alweer vergeten is. Daarbij is het altijd beter kleine ergernissen uit te spreken, dan te wachten tot de emmer overloopt. Het is belangrijk dat je een goed moment kiest om de ander feedback te geven. Kies bij voorkeur een rustig moment (dus bijvoorbeeld niet vlak voor of na een vergadering) en zorg dat je de tijd hebt om je feedback toe te lichten als dat nodig is. Daarnaast is het belangrijk dat je geen feedback geeft als je zelf nog heel emotioneel of geïrriteerd bent. De kans dat jouw feedback anders overkomt dan je bedoelt is dan heel groot.

Alleen maar negatieve feedback geven (Valkuil 4)

Bij feedback denken de meeste mensen meteen aan iets vervelends, omdat ze denken dat feedback altijd negatief is. Maar niets is minder waar! Feedback geven kan zeker ook iets positiefs zijn. Het geeft je de mogelijkheid om complimenten uit te delen aan je collega’s. Dit werkt ook motiverend. Wist je dat mensen veel meer leren van een duidelijk compliment dan van kritiek op fouten? Belangrijk is wel dat de complimenten die je geeft oprecht en welgemeend zijn!

Het boek “Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk”

Wil je meer weten over beter samenwerken? Binnenkort komt het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’ uit. Nieuwsgierig? Meld je dan aan om op de hoogte te blijven.

Ik wil meer weten over het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’. Houd mij op de hoogte!

Wil jij meer weten over feedback of denk je dat jouw team hier baat bij zou hebben? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Trap jij in deze 4 valkuilen als je feedback geeft?
Getagd op:                                                                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button Stel meteen je vraag
WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: