Mindfulness, wat kun je ermee?

Mindfulness begint steeds meer ingebed te raken. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. Wat houdt mindfulness in en wat kun je er concreet mee? Mindfulness betekent opmerkzaamheid, bewust of aandachtig. Het gaat er simpel gezegd om dat je dingen met bewuste aandacht doet, en dat je opmerkt wat er in en om je heen gebeurt. Het effect van mindfulness is onder andere dat je minder stress ervaart,  meer grip ervaart in je leven, beter om kunt gaan met emoties en meer kwaliteit van leven ervaart.

 

Automatische piloot

Een belangrijk doel van mindfulness is het doorbreken van de ‘automatische piloot’.  Je gaat van de ene activiteit naar de andere zonder stil te staan bij wat je aan het doen bent. Hoe vaak ben je ergens heen gereden, en was je je niet bewust van wat je onderweg allemaal hebt gezien? Of, je drinkt een kopje koffie, maar je bent ondertussen aan het nadenken over de afspraak die je straks hebt, de boodschappen die nog gedaan moeten worden of het vervelende gesprek van gisteren. Je doet meerdere dingen tegelijk zonder één ding echt te doen en er met je aandacht bij te zijn. Mindfulness kun je leren!

 

 

Onderzoek effect Mindfulnesstraining

Voor haar eindscriptie voor de masteropleiding Arbeid & Organisatiepsychologie heeft Ira Janssens onderzoek gedaan naar het effect van de Mindfulnesstraining gericht op informeel oefenen en loopmeditatie. De resultaten zijn positief op mindfulnessvaardigheden, stressbeleving, interne beheersingsorientatie, het omgaan met negatieve emoties en kwaliteit van leven.

 

Download gratis het onderzoek naar effect praktische mindfulness

 

Kennismakingsbijeenkomsten voor huisartsen

Praktijk Glansreijk geeft vier keer per jaar een kennismakingsbijeenkomst speciaal voor huisartsen. Op die manier kun je zelf ervaren wat het is en kun je je patiënten beter adviseren.

 

Training Positieve aandacht aan jezelf

Praktijk Glansreijk organiseert twee keer per jaar de training “Positieve aandacht voor jezelf”. Deze training is gebaseerd het mindfulnessprincipe en voegt tevens andere technieken toe. Voor meer informatie kijk op Positieve aandacht aan jezelf.

 

Neem contact met me op voor informatie