Hoe ga je om met die vervelende collega

Het kan zomaar eens zijn dat je een hele leuke, uitdagende en gezellige baan hebt, maar dat er toch één collega in het specifiek is die jou het leven zuur maakt. Door deze collega heb je misschien wel veel minder zin om naar je werk te gaan, of zelfs hélemaal geen zin. In extreme gevallen kan een vervelende collega er zelfs voor zorgen dat je op zoek gaat naar een andere baan. Dit moet je natuurlijk voorkomen, en daarom hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om het probleem aan te pakken zodat je gewoon met die vervelende collega(‘s) om kunt gaan.

1. Voorkom zelfvervullende voorspellingen

Wanneer mensen een bepaalde verwachting van iets of iemand hebben, zijn zij geneigd om hier alleen bevestigend bewijs voor te zoeken. Dit noemen we in de psychologie ook wel zelfvervullende voorspellingen (selffulfilling prophecy) . Als je bijvoorbeeld het idee hebt dat je collega niet aardig is of jou niet mag, zal je je gaan focussen op bewijs hiervoor. Misschien viel het je wel op dat de collega je negeerde, of kortaf antwoord gaf, of expres niet naast jou is gaan zitten in de pauze. Probeer je hier bewust van te worden en ook te kijken naar de dingen die je collega wel goed doet of de momenten waarop hij/zij wel aardig tegen je is. Misschien maak je wel van een mug een olifant en valt het mee als je je niet alleen op het negatieve focust.

2. Ga het gesprek aan

Als je echt met de situatie zit en het niet los kan laten, kun je het beste het gesprek aangaan. Dit vereist een flinke portie lef, maar het is beter om eerlijk over je gevoel te zijn dan ze op te kroppen. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat de collega helemaal niet door heeft wat voor invloed hij/zij op jou heeft. Door het gesprek eerlijk aan te gaan geef je de collega ook de mogelijkheid om jou te begrijpen.

3. Hou je mond

Van tijd tot tijd is het slim om een keer niet te reageren. Het is meestal het makkelijkst om te snauwen, kort af te doen of te mopperen als je collega iets fout doet of zich vervelend gedraagt. Maar hiermee los je vaak niets op. Als je collega heel vervelend is, is het vaak slimmer om het los te laten door je er niet mee te bemoeien en niet teveel aandacht aan je collega te besteden. Dit stelt je ook in staat om je eigen werk zonder afleiding uit te voeren.

4. Ben aardig voor elkaar

Het kost wat moeite, maar jullie kunnen vast ook wel aardig zijn voor elkaar. Probeer eens om rustig te blijven als je collega iets naars zegt of doet, en blijf voornamelijk positief. Als het op de werkvloer niet klikt kun je eens proberen om wat goeds te doen voor de ander, haal bijvoorbeeld een kop koffie voor hem/haar of geef eens een compliment. Wellicht verandert de situatie hierdoor wel in de goede richting.

5. Luister ook eens naar elkaar

Als mensen die we niet mogen tegen ons praten is het vaak makkelijk om niet echt te luisteren. Je weet immers van jezelf dat jij gelijk hebt. Maar probeer toch eens open te staan voor je collega door echt te luisteren wat hij/zij te zeggen heeft. Reageer dan ook op een aardige toon, zeker niet vijandig. Goed luisteren helpt om elkaar beter te begrijpen, waardoor je beter kunt samenwerken. Wie weet heeft je collega toch ook wel wat nuttige inzichten en vullen jullie elkaar zelfs aan.

Hulp nodig?

Komen jullie er samen niet uit? Blijft er een vervelende cultuur bestaan binnen het team? Zijn er bepaalde irritaties of problemen die niet uitgesproken worden? Praktijk Glansreijk biedt teamcoaching aan om teams in dit proces te ondersteunen. Vul voor meer informatie vrijblijvend onderstaand contactformulier in.

Contact

Bron: Monsterboard

Getagd op:                                    

Geef een reactie

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: