Het jaargesprek: 3 handige tips om een goed gesprek te voeren

Staan er binnenkort weer jaargesprekken op de planning? En vind je het lastig om een goed gesprek te voeren? Dan kunnen onderstaande tips jou hierbij helpen.

Wat is een jaargesprek?

Een jaargesprek vindt plaats tussen een leidinggevende en een medewerker. Een jaargesprek lijkt op een functioneringsgesprek, echter is er bij een jaargesprek meer mogelijkheid tot het aandragen van gespreksonderwerpen.

Het globale doel van het voeren van jaargesprekken is tweeledig:

  • het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening;
  • het verbeteren/behouden van de motivatie van medewerkers.

Welke onderwerpen worden er in een jaargesprek besproken?

  • Afspraken vanuit het vorige jaargesprek;
  • De taakinhoud;
  • De taakvervulling;
  • De ondersteuning door de huisarts cq. leidinggevende;
  • De werkomstandigheden;
  • De beloning;
  • Het ziekteverzuim;
  • De samenwerking;
  • De ontwikkelingsmogelijkheden;    
  • Gezamenlijke aanpak voor de komende periode en daarvoor te maken afspraken en noodzakelijke acties om de desbetreffende afspraken te garanderen.

Nu je een beeld hebt gekregen van wat een jaargesprek nu precies is en wat erin besproken zou kunnen worden, staan hieronder 3 tips die jou kunnen helpen bij het voeren van een goed gesprek.

Tip 1: bereid je goed voor

Zorg ervoor dat je een duidelijke visie voor ogen hebt met de rol van medewerkers hierin verwerkt. Dit biedt een referentiekader waaraan het functioneren (in de toekomst) kan worden gerelateerd. Wil je meer weten over het opstellen van een goede missie en visie, lees dan het boek van Ira Janssens, genaamd “hoe je beter kunt samenwerken in de huisartsenpraktijk”.

Tip 2: durf feedback te geven

Het geven van duidelijke feedback is niet zo gemakkelijk voor huisartsen. Men wil de medewerker niet kwetsen, is bang voor ‘ruzie’ en voor verstoring van het plezierige klimaat. Herken jij dit?  Besef dan dat het van belang is voor de (organisatie van) de patiëntenzorg, samenwerking in het team, en motiverend voor de medewerker om zowel de goede als minder goede functioneringsaspecten duidelijk te benoemen.

Let bij het geven van feedback wel op de volgende dingen:

  • Spreek in de ik-vorm;
  • Benoem concreet de situatie of het werk waar je op reageert: val nooit de hele persoon aan als je kritiek hebt;
  • Wees zo specifiek mogelijk en geef voorbeelden;
  • Zeg direct en ronduit wat je bedoelt. Vermijd woorden als ‘zoiets’, ‘misschien’ en ‘mogelijk’ en zeg niet ‘ik weet het niet maar…’ ;
  • Ga na of de ander snapt wat je bedoelt;
  • Geef aan wat je anders zou willen of hoe het beter kan volgens jou;
  • Geef de ander de kans om te reageren.

Met benoemen van (waarneembare) effecten van gedrag, met vragen naar herkenning en bespreken van mogelijke oorzaken, wordt het niet-optimaal functioneren gemakkelijker bespreekbaar; voor zowel jou als leidinggevende en de medewerker. 

Tip 3: vraag om feedback

De afstand tussen huisarts en medewerker is soms groter dan de arts zelf vermoedt. De drempel voor een medewerker om feedback te geven kan dan te hoog zijn. Indien jij, de huisarts, vraagt om feedback op jouw werkgevers- of (bege)leidinggedrag, kan dit de kwaliteit van (samen)werken sterk verbeteren. 

De bouwstenen voor een goed functioneringsgesprek zijn verder:

  • openheid;
  • gerichtheid op concrete feiten, niet praten over derden;
  • directheid;
  • veel luisteren, navragen en doorvragen;
  • waardeer positief gedrag nadrukkelijk;
  • vertrouwen;
  • respect.

Meer weten?

Wil je meer handvatten om een goed jaargesprek te voeren of heb je andere uitdagingen waar je met je huisartsenpraktijk tegenaan loopt? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mail naar info@glansreijk.nl.

Het jaargesprek: 3 handige tips om een goed gesprek te voeren
Getagd op:            

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...