help winterdip

Het is nog donker als je opstaat en alweer donker als je thuiskomt. Overdag is de lucht grijs en grauw en je weet dat de zomer nog ver weg is. Bij uitstek de perfecte ingrediënten voor een winterdip. Als je de zogenaamde winterdip hebt, voel je je moe, neerslachtig en futloos. Een winterslaap houden klinkt ineens erg verleidelijk, maar is als mens helaas niet mogelijk. Wat dan? Wij hebben 5 tips die je kunnen helpen om je winterdip te verminderen!

5 tips om je winterdip te lijf te gaan:

Tip 1: Blijf bewegen

Bewegen is erg goed voor je mentale gesteldheid. Vraag jezelf maar eens af wanneer je voor het laatst gesport hebt én gepiekerd. Waarschijnlijk kun je je dit moment niet herinneren. Sporten en piekeren gaan bijna niet samen. Daarnaast is bewegen goed omdat het je nieuwe energie geeft (je krijgt er zelfs meer energie van dan van ‘niets’ doen – bijv. tv kijken!). Dus heb je last van een winterdip? Pak dan de fiets naar je werk, in plaats van de auto. Maak in je pauze of ‘s avonds eens een goede wandeling, ga naar de sportschool of naar je sportvereniging of zoek een andere manier om lekker te bewegen!

Tip 2: Zorg goed voor jezelf

De decembermaand is natuurlijk niet de allergezondste geweest, met de feestdagen en oliebollen. De kans is groot dat je te veel (en ongezond) hebt gegeten en minder hebt geslapen en gesport dan normaal. De hoogste tijd om weer goed voor jezelf te gaan zorgen! Kies voor gezonde maaltijden en eet veel groenten en fruit zodat je de nodige vitamines binnenkrijgt. Ook tip 1 komt hier weer terug, want bij goed voor jezelf zorgen hoort natuurlijk ook dat je met regelmaat beweegt. Probeer daarnaast te zorgen dat je genoeg slaap krijgt en dat je in je vrije tijd dingen doet die je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Door goed voor jezelf te zorgen kun je weer herstellen en opladen voor 2019!

Tip 3: Blijf positief

Natuurlijk baal je er van als het koud, nat, grijs en grauw is buiten. Het ziet er natuurlijk ook niet zo gezellig uit. Maar laten we eerlijk zijn, aan balen heb je niets! Probeer je te bedenken dat er nog veel mooie dagen aan zullen komen. Daarnaast kun je ook proberen om positief te denken in plaats van negatief. Verander de gedachte “Ik heb toch echt een hekel aan kou” eens in “Ik heb het koud, maar gelukkig regent het niet”. Door je gedachten een positieve ‘make-over’ te geven kun je je een stuk beter gaan voelen.

Tip 4: Ritme

Het hebben van een ritme is voor veel mensen erg belangrijk. Maar in de winter komt dit er vaak niet van. Probeer op vaste tijden op te staan en te gaan slapen. Dit maakt het ook makkelijker om aan deze donkere dagen te wennen.

Tip 5: Daglicht

Probeer elke dag in ieder geval even naar buiten te gaan door bijvoorbeeld een rondje te lopen of te fietsen. Het daglicht maakt je wakker in de ochtend. Daarnaast is het zo dat hoe meer daglicht je overdag ziet, hoe meer melatonine je ‘s avonds aanmaakt. Melatonine is heel belangrijk om goed in slaap te vallen en door te slapen. Het daglicht kan je dus helpen om je slaap-ritme goed te houden!

 

Help! Ik heb een winterdip…
Getagd op:                                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...