motiveren van werknemers

Werknemers motiveren

De makkelijkste, veiligste en meest directe manier om te zorgen dat een werknemer iets specifieks voor je gaat doen is door het gewoon te vragen. Maar wat als die persoon dan als antwoord geeft dat hij of zij dat niet wil doen? Dan moet je toch een manier zien te vinden om deze persoon te motiveren.

Kick in the ass

De meeste van ons zullen hiervoor een manier gaan gebruiken die we binnen de psychologie kennen als KITA – kick in the ass ofwel een schop onder je kont geven. Er zijn twee soorten KITA:

  • Negatieve KITA: Als je iemand direct wilt motiveren om iets te doen door deze persoon te slaan, te intimideren of te manipuleren. Je kunt dit zien als dwingen.
  • Positieve KITA: Als je iemand direct wilt motiveren om iets te doen door hem/haar bijvoorbeeld meer salaris, lekker eten of meer vrije dagen te geven. Je kunt dit zien als verleiden.

Maar leidt dit wel echt tot meer motivatie?

Stel je voor dat je een hond hebt en je wilt dat hij aan kant gaat. Dan kun je hem schoppen (negatieve KITA), hoogstwaarschijnlijk zal hij opzij gaan. Als je hem dan nogmaals schopt, zal hij weer opschuiven. Maar is de hond dan werkelijk gemotiveerd om opzij te gaan? Het antwoord is nee, de hond wijkt alleen maar uit omdat de schop pijn doet en hij een volgende schop wil voorkomen. Dus we kunnen stellen dat negatieve KITA niet leidt tot meer motivatie.
Van positieve KITA wordt vaak gedacht dat het wel een goede manier is om mensen te motiveren. Maar is dat wel zo? Stel jezelf weer de situatie met de hond voor. Je wilt dat hij opschuift. Dit keer doe je dat door een brokje boven zijn hoofd te houden en dit brokje opzij te bewegen, de hond zal volgen. Is de hond dan gemotiveerd om op te schuiven? Nee, de hond is enkel gemotiveerd om het brokje te eten en het opschuiven is alleen een middel om dat te kunnen doen.

Conclusie: De kick in the ass manier is een don’t: het zal er wel toe leiden dat het gewenste resultaat behaald wordt, maar dit is enkel voor de korte termijn. Werknemers zullen hier niet écht door gemotiveerd worden.

Wat motiveert werknemers dan wel?

De bekende onderzoeker F. Herzberg heeft onderzoek gedaan naar motivatie op de werkvloer. Hij kwam tot de conclusie dat er twee factoren zijn die invloed hebben op de motivatie:

  1. Motivatiefactoren:
    Dit zijn eigenschappen van het werk zelf, die direct leiden tot een gevoel van voldoening en motivatie. Als ze afwezig zijn leiden ze, in tegenstelling tot wat altijd gedacht werd, niet tot een gevoel van ontevredenheid of demotivatie.
    Denk aan: persoonlijke groei, prestatie en erkenning.
  2. Hygiëne factoren:
    Dit zijn extrinsieke factoren van het werk, die als ze aanwezig zijn niet direct voldoening, motivatie of een ander positief gevoel geven. Maar als ze er niet zijn, wel leiden tot een gevoel van ontevredenheid en demotivatie.
    Denk aan: bedrijfsbeleid, salaris, vakantiedagen.

Wat hij gevonden heeft is dat de factoren die belangrijk zijn voor de motivatie (motivatiefactoren) afzonderlijk zijn van de factoren die kunnen belangrijk zijn om ontevredenheid en demotivatie te voorkomen (hygiënefactoren). Eigenlijk kun je het dan zo zien: je hebt een interne motor nodig die je gemotiveerd maakt en houdt om het werk goed uit te voeren (motivatiefactoren), daarnaast is er van buitenaf benzine nodig om de motor draaiende te houden (hygiëne factoren). De motor en de benzine vullen elkaar aan zodat ze samen verder kunnen komen.

Hoe kun je werknemers dan wel motiveren? 

Om te zorgen dat je werknemers gemotiveerd en tevreden zijn moet je zorgen dat de motivatiefactoren voldoende aanwezig zijn en dat de werknemers hier tevreden over zijn. Uit het onderzoek van Herzberg is gebleken dat de volgende factoren voor werknemers het belangrijkst zijn, dit zijn dan ook de punten waar je je het meest op zou moeten focussen

  • Prestatie
  • Erkenning
  • Het werk zelf
  • Verantwoordelijkheid
  • Vooruitgang en verbetering
  • Ruimte voor (persoonlijke) groei

Om te zorgen dat je werknemers niet gedemotiveerd en ontevreden worden, moet je zorgen dat er genoeg hygiëne factoren zijn binnen het bedrijf en dat de werknemers hier tevreden mee zijn. Uit het onderzoek van Herzberg is gebleken dat de volgende hygiëne factoren het meest van belang zijn om demotivatie en ontevredenheid te voorkomen:

  • Bedrijfsbeleid en administratie
  • Supervisie
  • Relatie met de leidinggevende
  • Werkcondities
  • Salaris
  • Relatie met collega’s
  • Status
  • Veiligheid

Ondersteuning / Teamcoaching

Wil je onderzoeken hoe het ervoor staat met de motivatie binnen jouw praktijk? Praktijk Glansreijk helpt je hier graag bij! Daarnaast bieden wij ook teamcoaching aan. Teamcoaching kan een hele nuttige bijdrage leveren aan het verbeteren van de motivatie binnen een praktijk. Tijdens de sessie(s) wordt er met een open en transparante visie gekeken naar zowel de totale groep als naar de individuele teamleden. Het wordt dan duidelijk waar het goed zit en waar het er nog aan schort. Dit zijn dan de punten waaraan gewerkt kan worden om o.a. de motivatie te verbeteren. Meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand contactformulier.



Ben je verzekerd bij Movir / Elestia of een andere inkomens- of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar? Dan is vergoeding voor een (team)coachingstraject vaak mogelijk.

Do’s en don’ts bij het motiveren van werknemers
Getagd op:                                

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...