Valkuilen van een te vriendelijk team

Bij Praktijk Glansreijk richten wij ons met name op huisartsenpraktijken en andere medisch specialisten. In deze sectoren zien wij voornamelijk teams die bestaan uit hele vriendelijke mensen, die zorgzaam zijn en anderen vaak voorop (willen) zetten. Dit maakt dat teams vaak bestaan uit teamleden die het team heel gezellig vinden en de goede & vriendelijke sfeer waarderen. Daarnaast zijn medewerkers vaak heel betrokken, behulpzaam en bereid net dat éne stapje extra te zetten. Toch heeft zo’n vriendelijk en gezellig team ook een keerzijde. Binnen deze vriendelijke teams zien we namelijk een drietal valkuilen steeds terugkomen. Wil je hier meer over weten? Lees dan verder!

3 valkuilen van té vriendelijke teams

Valkuil 1: De lieve vrede willen bewaren

Binnen hele vriendelijke teams heerst vaak het idee dat ‘de lieve vrede’ moet worden bewaard. Daarom is het in dit soort teams minder gebruikelijk om elkaar aan te spreken, op bijvoorbeeld op het niet nakomen van afspraken. Teamleden zijn bang om de fijne samenwerking, of de goede onderlinge band, in gevaar te brengen door een ander ergens op aan te spreken. Het veilige alternatief is dan om maar niets te zeggen. MAAR elkaar niet aanspreken kan op termijn juist leiden tot een minder prettige samenwerking, minder plezierige sfeer en slechtere prestaties.

Om elkaar aan te kunnen (en te durven) spreken is het belangrijk dat er openheid is. Iedereen dient te weten waar ze anderen wel/niet op aan mogen spreken en wat ze van elkaar mogen verwachten. Juist daarover bestaat veel onduidelijkheid binnen teams.

Valkuil 2: Achter elkaars rug om praten

Deze valkuil is een gevolg van valkuil 1. Juist omdat hele vriendelijke teamleden de lieve vrede willen bewaren, zullen zij er vaak voor kiezen om dingen waar ze tegenaan lopen bij een collega niet uit te spreken. In plaats daarvan zullen ze steun zoeken bij een andere collega. Hierdoor kunnen ze hun ei toch kwijt en even ontladen. Voor kleine dingetjes kan dit handig zijn, maar het is ook gevaarlijk. Elk verhaal kan een eigen leven gaan leiden en daardoor groter worden. Ook kan het bij de desbetreffende collega terecht komen, die zich daardoor misschien wel vervelend of gekwetst zal voelen.

Om te voorkomen dat er veel achter elkaars rug om gepraat wordt of dat verhalen een eigen leven gaan leiden, is het belangrijk dat teamleden weten hoe ze op een goede manier feedback kunnen geven. Daarnaast is het belangrijk dat ze weten dat ze feedback mogen geven aan elkaar en er ook voor open staan om feedback te ontvangen.

Valkuil 3: Alles voor het team

Een andere valkuil die we vaak tegenkomen, is dat teamleden meer aan anderen denken dan aan zichzelf. Ondanks dat dit een mooie eigenschap is, is het niet effectief en kan het op den duur een desastreus effect hebben. Wanneer je het anderen altijd naar de zin wilt maken, vergeet je namelijk jezelf. Het kost meer energie dan dat je ervoor terugkrijgt. Daarnaast kan het heel vermoeiend zijn om continu maar voor anderen in de weer te zijn, zeker als je al in een praktijk werkt waarin je zorg en verantwoordelijkheid draagt voor patiënten.

Om te zorgen dat medewerkers aan zichzelf kunnen (en durven) te denken, is het belangrijk dat er openheid en veiligheid is binnen het team. Medewerkers moeten weten dat zij ook ‘nee’ mogen zeggen en hun grenzen mogen bewaken. Hierbij is het ook belangrijk dat anderen dit respecteren.

Het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’

Wil je meer weten over beter samenwerken? Binnenkort kunt het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’ uit. Nieuwsgierig? Meld je dan aan om op de hoogte te blijven.

Ik wil meer weten over het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’. Houd mij op de hoogte!

Is dit herkenbaar of zijn er andere dingen waar het team tegenaan loopt? Neem dan eens contact met ons op!

Wij hebben ons gespecialiseerd in het begeleiden en coachen van teams binnen huisartsenpraktijken en praktijken van vrije beroepsbeoefenaars. Wil je weten of we jouw team ook ergens bij kunnen helpen? Vul dan, geheel vrijblijvend, onderstaand contactformulier in.




De 3 grootste valkuilen van een (te) vriendelijk team
Getagd op:                                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button Stel meteen je vraag
WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: