Boost je zelfvertrouwen met deze tips

Boost je zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen, het is iets wat we allemaal willen maar wat we niet allemaal altijd hebben. Het is het vertrouwen dat je hebt in jezelf en over jezelf, het vertrouwen dat ervoor zorgt dat je in staat bent om te kiezen wat je wilt denken, hoe je je voelt en hoe je reageert op prikkels om je heen.

Vaak kijken we op tegen bijvoorbeeld die ene collega, die vriend of vriendin of dat ene familielid wie altijd zelfverzekerd lijkt te zijn. Maar ik kan je garanderen dat ook deze personen, net als jij en ik, wel eens onzeker zijn. Iedereen heeft wel eens een moment waarin de onzekerheid naar boven komt en (tijdelijk) overheerst.  Wat je dan nodig hebt is een zetje in de rug, een boost voor je zelfvertrouwen.

7 tips om je zelfvertrouwen een boost te geven

      1. Sta stil bij je successen

        Door stil te staan bij dingen die je zijn gelukt, in plaats van bij dingen die je nog niet zijn gelukt, creëer je een positievere mindset. Positieve gedachten heb je nodig om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Je zal merken dat je lekkerder in je vel gaat zitten als je met regelmaat stilstaat bij je behaalde successen, de dingen die goed gegaan zijn door je eigen inzet en de mooie dingen in het leven waar je dankbaar voor kunt zijn. Je wordt steeds meer overtuigd door je eigen kunnen, je sterke punten en je persoonlijk groei.

      2. Leg de lat een keer laag

        Als je de lat continu heel hoog legt zal het waarschijnlijk vaak voorkomen dat je een bepaald doel niet haalt. Dit kan je het gevoel geven dat je een mislukkeling bent en dat je dingen niet kunt. Probeer dit eens om te draaien en te genieten van de dingen die je wél kunt.

      3. Gun jezelf wat me-time

        Door de tijd te nemen om dingen te doen die jíj leuk vindt, en door de tijd te nemen om goed voor jezelf te zorgen, ga je inzien dat jouw behoeften net zo belangrijk zijn als die van anderen. Als je je hier bewust van bent ga je erbij stilstaan dat jij er ook mag zijn. Hiermee vergroot je dus je zelfvertrouwen.

      4. Neem een zelfverzekerde houding aan

        Dit kun je doen door: rechtop te gaan staan of zitten, je schouders naar achteren te doen en je borst vooruit, oogcontact te maken met de ander en te lachen met je hele gezicht. Als je zelfvertrouwen uitstraalt zullen mensen je ook behandelen als een zelfverzekerd persoon.

      5. Vergelijk jezelf eens met jezelf

        Vaak ben je geneigd om jezelf te vergelijken met anderen, maar het is veel nuttiger om jezelf te vergelijken met jezelf. Ging het vandaag beter dan de vorige keer? Weet je nu iets wat je vanochtend nog niet wist? Als je je toch met andere mensen wilt vergelijken, probeer jezelf dan eens te vergelijken met een inspirerend persoon en probeer jezelf hieraan op te trekken in plaats van naar beneden te halen.

      6. Bekijk jezelf vanuit een ander perspectief 

        Vaak zijn we veel te streng voor onszelf. Probeer jezelf eens voor te stellen wat een vriend of vriendin zou zeggen als je een fout maakt of als iets minder goed verloopt dan je had gehoopt. Praat eens tegen jezelf zoals je beste vriend of vriendin dat zou doen. Waarschijnlijk kijk je dan een stuk positiever naar jezelf. Als je dit moeilijk vindt zou je ook kunnen proberen jezelf voor te stellen dat de rollen omgedraaid zijn. Je vriend/vriendin maakt een fout en jij reageert hier op. Waarschijnlijk ben je een stuk minder streng voor hem/haar.

      7. Zie fouten als leermomenten

        We zijn nou eenmaal allemaal mensen en dat betekent ook dat we allemaal fouten maken. In plaats van te blijven hangen in het negatieve, kun je beter proberen het om te draaien en er wat van te leren. Elke ‘fout’ heeft ook een positieve kant, geef jezelf de kans om hier naar te kijken en je zult zien dat je een zelfverzekerder mens zult worden.

Coaching

Overheerst het gevoel van onzekerheid? Wil je graag meer zelfvertrouwen krijgen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan kan coaching jou helpen. Via onderstaand contactformulier kun je ons vrijblijvend benaderen zodat we samen kunnen bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Bron: Psychologiemagazine.nl

Geef een reactie

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: