beter communiceren

Wil jij beter communiceren met je collega’s?

Een goed contact met je collega’s maakt je werk een stuk leuker, zeker als je in een vast team werkt. Een gezellig praatje bij het koffieapparaat, een gezamenlijke wandeling tijdens de lunchpauze en hier en daar wat flauwe grappen en gelach. Buiten de gezelligheid, heeft goede samenwerking met collega’s ook nog eens veel voordelen voor je werk. Het zorgt ervoor dat je je betrokken voelt bij je werk en je team, dat je gemotiveerd bent en dit leidt dan weer tot meer productiviteit, meer successen en goede resultaten. Daarbij zorgt een goede samenwerking ook voor betere onderlinge communicatie, waardoor je elkaar goed begrijpt. Je moet er dus voor zorgen dat je ten alle tijden goed blijft communiceren met je collega’s. Maar hoe doe je dat? Hieronder vindt je handige tip:

1. Luister écht naar elkaar

Ondanks dat het zo belangrijk is, is het niet voor iedereen even makkelijk om goed te luisteren. De meeste mensen hebben de neiging om hun gesprekspartner al snel te onderbreken en zelf te gaan praten. Dit kan ervoor zorgen dat je teamgenoot denkt dat je geen belangstelling voor hem hebt, of dat je hetgeen de ander je wil vertellen niet interessant vindt. Probeer jezelf dus eens in te houden als je de neiging voelt om iets te zeggen terwijl de ander nog praat. Laat de ander vertellen en luister goed.

2. Communiceer duidelijk met elkaar

Probeer ervoor te zorgen dat de boodschap van je bericht meteen duidelijk is voor de ander. Wanneer je een lang verhaal houdt kan dit onduidelijk zijn voor je collega, en soms zelfs zorgen voor irritatie. Het kan zijn dat je verhaal zo lang is dat je collega de rode draad kwijtraakt en niet goed meer weet wat jij bedoelt. Probeer voor je iets zegt even goed na te denken over hoe je dit kort en krachtig kan doen. Zodra deze eerste boodschap duidelijk is voor je collega kun je altijd nog ingaan op de details.

3. Geef elkaar feedback

Veel mensen ervaren het geven en ontvangen van feedback als iets negatiefs, maar dat hoeft het niet te zijn. Feedback is eigenlijk iets heel waardevols en leerzaams, als het maar op een respectvolle manier gedaan wordt. Als je op een rechtstreekse manier positieve of opbouwende feedback geeft aan je collega zal dit zorgen dat de band versterkt wordt en dat je elkaar beter begrijpt. Dit is natuurlijk van groot belang binnen een team.

4. Sta open voor nieuwe dingen

Dit punt is in lijn met het vorige, als je feedback ontvangt van een collega moet je hier wel open voor staan. Vat het positief op dat je collega je feedback heeft gegeven, het is een leerpunt! Sta ervoor open en probeer de eventuele nieuwe ideeën van je collega uit, wie weet helpt het je wel om nog beter te worden in je werk.

5. Roddel niet over elkaar

Zeg geen negatieve dingen over een collega, en zeker niet wanneer hij/zij er niet bij is. Achter iemands rug roddelen maakt de situatie zeker niet beter, waarschijnlijk alleen maar slechter. Probeer niet te blijven hangen in de negatieve punten van je collega’s, maar probeer eens stil te staan bij wat zij wel goed doen en geef elkaar eens een compliment. Je zult zien dat dit de onderlinge band versterkt en dat het communiceren beter gaat.

6. Vergader op een effectieve manier

Er zijn maar weinig dingen die zo vervelend zijn als een vergadering die lang duurt en chaotisch is. Zorg ervoor dat er agendapunten worden opgesteld en dat iedereen hier op voorhand van op de hoogte is. Probeer tijdens de vergadering ook bij deze punten te blijven en niet af te wijken. Zo kan iedereen zich hier op voorbereiden en wordt irritatie voorkomen. Zorg er daarnaast voor dat de vergadering niet te lang duurt. Meer tips om effectief te vergaderen vind je hier.

Ondersteuning nodig?

Lukt het je niet om goed te communiceren met je team? Begrijpen jullie elkaar niet goed, zijn er veel irritaties, is er gebrek aan onderling vertrouwen of loopt het gewoon net niet lekker? Door middel van teamcoaching kunnen wij helpen, en ook voor individuele ondersteuning ben je welkom. Via onderstaand contactformulier kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Bron: https://mixcom.nl/hoe-communiceer-jij-met-je-collegas-10-handige-tips-om-je-communicatie-te-verbeteren/

Getagd op:                

Geef een reactie

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...