werkdruk

Hoge werkdruk

“Fors meer burn-outs bij artsen in opleiding door overwerk”
Zo luidde de titel van het nieuwsbericht dat het NRC deze week publiceerde. Eén op de vijf artsen in opleiding kampt met burnout klachten en een derde van de artsen in opleiding heeft altijd het gevoel dat ze gehaast moeten werken. Een factor die hierbij een grote invloed heeft is de mate van overwerk. 85-90% geeft aan dat ze na het draaien van een dienst niet meteen naar huis kunnen, maar moeten overwerken1 . Dit komt deels doordat er geen vervanging wordt ingezet voor jonge artsen die uitvallen, waardoor de werkdruk meteen toeneemt. De werkdruk lijkt dus een groot probleem onder deze groep. Maar natuurlijk komt een hoge werkdruk in meerdere groepen voor, huisartsen en studenten hebben hier bijvoorbeeld ook last van.

5 tips om met een hoge werk(of studie)-druk om te gaan:

1. Goede nachtrust

Een hoge werkdruk vergt veel van je, het kost veel concentratie en een langdurige inspanning. Het is dan ook logisch dat je moe bent na een dag hard werken. Hier moet je natuurlijk goed van herstellen. Slaap is hiervoor heel belangrijk. Het gaat dan niet zo zeer om de hoeveelheid uren die je slaapt, maar meer om de kwaliteit van je slaap. Uit onderzoek2 is gebleken dat mensen die het gevoel hadden dat ze goed geslapen hadden minder moe en met een positief en energiek gevoel hun bed uit stapten. Door goed te slapen kun je er dus weer tegenaan!

2. Sporten

Het klinkt misschien tegenstrijdig, sporten als je al moe bent van je werk. Maar het blijkt zo te zijn dat mensen die veel tijd fysieke activiteiten besteden, minder moe zijn. Daarbij is het natuurlijk ook een goede manier om je gedachten te verzetten en je hoofd leeg te maken.

3. Pauze nemen

Als je takenlijst wel oneindig lang lijkt te zijn is het verleidelijk om aan één stuk door te werken tot je weer naar huis gaat. Maar dit kun je beter niet doen. Doordat je geen pauzes neemt, ben je minder productief en neemt je concentratievermogen af. Door zo nu en dan een rustmoment in te voeren kun je dus je werktempo verhogen en kwalitatief beter werk verrichten.

4. Zeg ook eens “nee”

Ben je er van bewust wanneer je teveel werk naar jezelf toetrekt. Je hoeft niet op elk verzoek van een collega in te gaan. En als je baas met extra werk komt maar je dit er echt niet bij kunt hebben, kun je dit het beste kenbaar maken. Nee zeggen kan heel moeilijk zijn, maar leidt vaak tot fijnere situaties. Het geeft je rust en voorkomt onnodige werkstress.

5. Laat het los

Een van de meest effectieve manieren om te herstellen van een extreem drukke dag, is door als je thuis bent helemaal niet meer met je werk bezig te zijn. Door er fysiek niet meer aan te werken, maar er ook mentaal niet meer mee bezig te zijn. Door even afstand te nemen van je werk kun je écht uitrusten.

6. Coaching helpt!

Omgaan met een hoge werkdruk is vaak erg moeilijk. Hoe stel je je prioriteiten? Hoe ga je om met stress? Waar zeg je nee tegen? Hoe laat je je werk los als je thuis bent? Het is vaak moeilijk om alleen met deze punten aan de slag te gaan, je ziet door de bomen het bos niet meer. Een coach of studentencoach kan je helpen om bepaalde inzichten te krijgen waardoor je beter met de hoge werkdruk kunt omgaan. Ook kan ze je handvatten geven om weer verder te gaan. Hierdoor kun je weer energiek aan de slag!

Contact

1.https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/12/fors-meer-burn-out-bij-arts-in-opleiding-door-overwerk-a1616297

2.Sonnentag, S., Binnewies, C., & Mojza, E. J. (2008). ” Did you have a nice evening?” A day-level study on recovery experiences, sleep, and affect. Journal of Applied Psychology, 93(3), 674.

 

Getagd op:                                            

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...