Tips samenwerken

Goed samenwerken met je collega’s, het klinkt makkelijk. In de praktijk blijkt het toch vaak lastig te zijn. Je kunt je vast wel een aantal situaties voor de geest halen waarin de samenwerking niet vlekkeloos verliep. Misschien begreep jouw collega je niet? Of begreep jij jouw collega niet? Snapte je niet waarom hij/zij iets op een bepaalde manier deed?

Samenwerken: 5 tips voor een goede samenwerking

Goed samenwerken is niet vanzelfsprekend. Toch wordt vaak wel van je verwacht dat je het heel goed kunt. Om hier bij te helpen hebben we vijf tips voor je.

Tip 1: Duidelijke doelen

Hoe simpel, logisch en voor de hand liggend deze tip ook lijkt, het is toch goed om je eens af te vragen hoe duidelijk alle doelstellingen zijn voor iedereen. Weet het hele team wel wat het precieze doel is dat nagestreefd wordt? Het zou zomaar kunnen dat dit niet helemaal duidelijk is en iedereen naar een net wat ander doel toewerkt. Dat schiet natuurlijk niet op. Door heldere doelen te stellen krijgt het team een identiteit waarmee de teamleden zich kunnen conformeren. Dit maakt het samenwerken makkelijker. Het is daarom van groot belang dat de opgestelde doelen ook concreet naar alle teamleden gecommuniceerd worden.

Tip 2: Verantwoordelijkheden

Voor een goede en efficiënte samenwerking is het cruciaal dat de rollen en bijbehorende verantwoordelijkheden voor iedereen duidelijk zijn. Wanneer iedereen bekend is met zijn/haar verantwoordelijkheden, is het niet meer mogelijk om zich achter een ander te verschuilen. Mensen werken namelijk minder hard als ze de verantwoordelijkheid voor een bepaalde opdracht/taak delen, dan wanneer ze de verantwoordelijkheid zelf dragen.

Tip 3: Open en persoonlijke communicatie

We communiceren de hele dag, verbaal en non-verbaal. Dat hoort bij onze menselijkheid en is daarom vanzelfsprekend. Communicatie is nodig om de samenwerking soepel te laten verlopen. Zonder gedachten, feedback en ideeën uit te wisselen is goed samenwerken niet mogelijk. Toch is goede communicatie niet vanzelfsprekend en raken we al snel verstrikt in patronen.

De meeste conflicten op het werk komen voort uit gebrekkige communicatie. Soms durven mensen niet goed te zeggen wat ze nou echt ergens van vinden, of wat ze van een ander verwachten. Vaak zeggen ze dan maar gewoon niets. Maar daar worden problemen natuurlijk niet mee opgelost.

Tip 4: Respect voor elkaar

Wat een groot voordeel is van het werken in teams, is dat ieder teamlid anders is. Een team is dus een bundel van verschillende persoonlijkheden, eigenschappen, vaardigheden en kennis. Om hier zo goed mogelijk gebruik van te maken moeten mensen niet alleen inzicht krijgen in elkaars kwaliteiten, maar deze ook respecteren en waarderen. Echter is het van belang dat dit respect er ook is wanneer het gaat over elkaars verschillen. Je hebt elkaar nou eenmaal nodig.

Tip 5: Durf feedback te geven en te ontvangen

Veel mensen vinden het spannend en lastig om feedback te geven aan een collega. Voornamelijk omdat ze bang zijn voor de reactie die ze krijgen, of omdat ze die collega niet willen kwetsen. Toch is het soms nodig om feedback te geven, bijvoorbeeld als een van je collega’s zich niet aan de afspraken houdt. Dit zal waarschijnlijk niet veranderen tenzij er iets van gezegd wordt. Het kan ook nog zo zijn dat je collega zich hier niet bewust van is, in dat geval help je je collega zelfs door er iets van te zeggen.

Ook feedback ontvangen kan best lastig zijn. De kunst is om je niet aangevallen te voelen. Waardeer dat je collega de moeite heeft genomen om jou te helpen om je prestatie te verbeteren en denk er later rustig over na wat je ermee wilt doen.

Het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’

Wil je meer weten over beter samenwerken? Binnenkort kunt het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’ uit. Nieuwsgierig? Meld je dan aan om op de hoogte te blijven.

Ik wil meer weten over het boek ‘Prettig samenwerken in de huisartsenpraktijk’. Houd mij op de hoogte!

Hoe verloopt de samenwerking in jouw team?

Verloopt de samenwerking stroef? Zijn er onderlinge wrijvingen over doelstellingen of de manier van werken? Worden kwaliteiten en talenten niet optimaal benut? Of spelen er andere dingen binnen het team? Neem dan eens contact met ons op om de mogelijkheden voor teamcoaching te bespreken. Dit kun je doen door onderstaand contactformulier in te vullen, een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek te plannen of door te bellen naar 06-49929384.

Contact





Ben je verzekerd bij Movir / Elestia of een andere inkomens- of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar? Dan is vergoeding voor een (team)coachingstraject vaak mogelijk.

5 tips voor een goede samenwerking
Getagd op:                                

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...