tips voor meer zelfvertrouwen

Tips voor meer zelfvertrouwen

Zou je graag wat meer zelfvertrouwen hebben en wil je jezelf verbeteren? Er zijn genoeg praktische tips waarmee je zelf kunt oefenen.

 

1. Wees wat liever voor jezelf

Wie onzeker is, neemt zijn fouten vaak te zwaar op. Voor je het weet kom je in een neerwaartse spiraal die je belemmert om dingen te doen. Accepteer gewoon bij voorbaat, dat sommige dingen zullen lukken en andere dingen niet. Dat is bij iedereen zo. Dus, wees gewoon wat liever voor jezelf en wees juist trots dat je een poging gewaagd hebt, ook al is het resultaat nog niet helemaal wat het zou moeten zijn. Kijk positief naar gemaakte fouten. Focus op wat je van fouten kunt leren. Als het op manier A niet werkt, weet je dat je een andere manier moet beproeven.

2. Richt je op de positieve zaken

Probeer vooral de positieve ervaringen in je hoofd te prenten. Vaak leggen mensen van nature veel meer de nadruk op negatieve gebeurtenissen. En het zijn ook vooral de vervelende en negatieve dingen die je telkens weer in hoofd afspeelt. Probeer je daarvan bewust te worden en probeer die negatieve gedachten te vervangen door positieve. Ontwikkel een ‘goed-is-goed-genoeg’-houding en laat perfectionisme varen. Noteer aan het eind van elke dag steevast drie dingen die goed gingen, waar je tevreden over bent, waar je trots op kunt zijn.

 

Kijk hier wat coaching voor je kan doen om je zelfvertrouwen te vergroten

 

3. Maak grote zaken klein

Vraag niet in een keer te veel van jezelf. Deel grote dingen op in kleine behapbare stukken. Als je steeds weer kleine stukken weg kunt strepen, groeit je zelfvertrouwen vanzelf. Accepteer van te voren dat er ook dingen niet meteen zullen lukken. Stel jezelf haalbare en realistische doelen. En zo ga je natuurlijk ook niet al deze tips tegelijk toepassen, maar begin je met één tip.

4. Accepteer complimenten uit je omgeving

Wimpel ze niet af met opmerkingen als ‘het stelt niets voor’, ‘ik heb gewoon geluk gehad’ maar zeg ‘dankjewel, wat aardig van je’.  Ontvang zodat je het compliment ook daadwerkelijk binnen laat komen en voelt.

5. Bereid je goed voor

Verzamel informatie die van pas komt in contact met mensen, bedenk van tevoren op welke manier je iets wilt bereiken van een ander, schrijf vooraf een script voor situaties die je moeilijk vindt.

6. Kijk mensen recht in de ogen

Kijk mensen aan als je tegen ze praat. Als je onzeker bent, heb je vaak moeite om mensen aan te kijken met wie je praat. En zeker als je voor een groep moet spreken. Je wendt dan je blik af en zou je waarschijnlijk het liefst onder de tafel verstoppen. Mensen aankijken is een klassieke, simpele oefening in zelfvertrouwen. Niet wegkijken als je met iemand praat. Begin eerst met vrienden, familie en kennissen. Langzaam maak je de kring van mensen die je aankijkt groter. Daar groeit je zelfbewustzijn van en dat zien andere mensen ook.

7. Zorg voor een fit lichaam en een verzorgd uiterlijk

Door voldoende te bewegen en aan je conditie te werken, voel je je niet alleen lichamelijk beter maar ook geestelijk. Als je fit bent kun je beter met spanningen omgaan en zul je je prettiger en zelfverzekerder voelen. Als je je lichamelijk sterker voelt, dan zul je eerder uitdagingen aan durven gaan. Je uiterlijk is je visitekaartje. Zorg dat je haren zijn gewassen, je nagels zijn verzorgd, schoenen of laarzen zijn gepoetst, je kleding schoon en gestreken is en dat je lekker ruikt. Als je weet dat je er goed uitziet, dan voel je je daar vanzelf zekerder door.

8. Accepteer je minder sterke punten

Iedereen heeft minder sterke kanten, dus waarom jij niet? Hoe meer je ze probeert weg te drukken, hoe meer last je ervan hebt en hoe minder je echt jezelf bent.

9. Doe alsof

Wil je zelfverzekerd overkomen neem dan alvast de juiste lichaamshouding aan, ook al voel je je nog niet zo. Niet kromgebogen slenteren, maar met rechte rug en borst vooruit. Probeer je niet kleiner maken dan je bent en weg te kruipen. Laat zien dat je er bent! Hoofd en schouders omhoog, blik naar voren. Zo kom je zelfbewust over. Je zult zien dat je je daardoor beter voelt en dat andere mensen dan anders (positiever) op je aanwezigheid reageren.

10. Geef je mening en leer ‘NEE’ te zeggen

Geef je mening, besef dat die er toe doet. Als je iets niet wilt of anders wilt, laat dat dan ook horen. Nee is een klein woord. Met een grote impact. Geen ‘nee’ durven zeggen komt vaak voort uit een tekort aan zelfvertrouwen en in de hoop dat anderen je aardig vinden. Maar je bent dan niet goed bezig want je zegt dan ja, terwijl je dat niet wilt. En dat is verkeerd. Wie leert om nee te zeggen, gaat van zichzelf uit en van zijn/haar eigen behoeften en niet van wat iemand anders wil of van je vindt. Uiteindelijk zullen anderen je ook  meer respecteren als je vaker voor jezelf opkomt. Door vaker nee te zeggen toon je karakter en ruggengraat. En daardoor groeit je zelfvertrouwen ook.

11. Verleg je aandacht

Ben je onzeker in gezelschap van iemand? Verleg je aandacht dan van jezelf naar de ander(en). Denk niet aan hoe je overkomt, wat je nu weer moet zeggen, of je haar goed zit en wat ze van je zullen denken. Dat soort gedachten verpesten je zelfvertrouwen totaal. Richt je aandacht op de anderen en op de omgeving. Luister naar wat ze te vertellen hebben, kijk rond en neem in je op wat je ziet. Het helpt je behalve aan meer zelfvertrouwen ook een socialer persoon te worden.

12. Stop met vergelijken

Doe het jezelf niet aan, om je constant te meten met anderen. Er zullen namelijk altijd mensen zijn op een bepaald gebied mooier of beter zijn dan jij en meer hebben. Vergelijken zal je onzeker houden en ook niet gelukkig maken. Of jaloers. Het enige dat belangrijk is ben jijzelf, wat jij wilt bereiken en de vorderingen die je maakt.

 

Begeleiding

Heel veel succes met deze tips. Mocht je hierbij ondersteunen willen, Praktijk Glansreijk helpt je hier graag bij. In een paar sessies heb je zaken vaak al onder de knie en groeit je zelfvertrouwen.

 

Maak hier online een afspraak voor een gratis kennismakingsgsprek

 

Neem contact met me op voor meer informatie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...