Mindfulness voor huisartsen

Tips om voorjaarsvermoeidheid tegen te gaan

De zon breekt door, de vogels fluiten: het is weer voorjaar. Toch moe, weinig energie en nergens zin in? Voor sommige mensen is dit een jaarlijks terugkerend verschijnsel, dat in de volksmond ‘voorjaarsmoeheid’ wordt genoemd. Voorjaarsmoeheid is geen aandoening, maar een klacht die vaak gepaard gaat met een gebrek aan energie.

 

Tip 1 Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning

Wissel perioden van activiteit af met perioden van rust. Ga niet steeds tot het uiterste en neem op tijd rust. Je kunt taken opdelen in kleine, behapbare deeltaken. Op deze manier ga je niet over je grenzen heen en put je jezelf dus ook niet uit.

Tip 2 Leer ‘nee’ zeggen

‘Nee’ leren zeggen kan je heel veel tijd en energie opleveren en hoeft niet moeilijk te zijn. Realiseer je dan dat je het recht hebt om ‘nee’ te zeggen op een vraag. Het is niet voor niets een ‘verzoek’. Je mag gewoon weigeren zonder jezelf te verantwoorden, zonder opgaaf van reden, zonder verklaring te geven. Bouw een rem in en train jezelf om bij elk verzoek om bedenktijd te vragen. Blijft iemand aandringen, dan blijf je ‘nee’ en eventueel het bijbehorende motief, net als een grammofoonplaat die blijft hangen. Zo laat je je niet verleiden tot een discussie of tot het maken van excuses.

Tip 3 Doe leuke dingen

Spreek af met vrienden, pak een hobby van vroeger weer op of kijk een goede film: ook als je er in eerste instantie geen zin in hebt. Het helpt je om je batterij weer op te laden en al je zorgen even van je af te schudden.

Tip 4 Matig met koffie en alcohol

Je voelt je tijdelijk beter wanneer je koffie of alcohol drinkt, maar op de lange termijn zal je je juist beter voelen wanneer je hiermee matigt. Je zult je fitter gaan voelen en meer energie krijgen. Drink voldoende water.

Tip 5 Leer te accepteren

Leer op te houden met vechten tegen zaken in het leven die onvermijdelijk zijn. Door deze acceptatie zal je meer rust ervaren. Bovendien komt er weer ruimte vrij om met een heldere blik vooruit te kijken. Onderzoek of mindfulness iets voor je is. Bij mindfulness leer je gedachten en gevoelens te accepteren zoals ze zijn, in plaats van ze te onderdrukken of je ermee te identificeren.

Tip 6 Stel haalbare doelen

Door realistische, haalbare doelen te stellen kun je ervoor zorgen dat je jezelf niet overvraagt. Wanneer je de lat te hoog legt, loop je het risico je doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Deel je klus in kleine taken in. Met ieder behaald tussendoel kun je trots zijn op jezelf en kom je dichter bij je einddoel.

Tip 7 Slaap goed

Slaap is heel belangrijk om je lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel. Zorg er dus voor dat je goed slaapt. Je kunt veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen doen tot je slaapkamer goed ventileren voordat je gaat slapen.

Tip 8 Niet blijven piekeren maar je problemen daadwerkelijk oplossen

Piekeren is het voorportaal van handelen. Door te piekeren blijf je in cirkeltjes denken en kom je niet tot een oplossing. Ga in plaats van denken over het probleem, je probleem in kaart brengen en vervolgens daadwerkelijk oplossen. Als dit niet kan, probeer het dan los te laten: je kunt er toch niks aan veranderen.

Tip 9 Beweeg!

Bewegen versterkt lichaam én geest. Er zijn talloze voordelen: je humeur verbetert, je raakt beter bestand tegen stress en je voelt je fitter. Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uur te bewegen (hardlopen, zwemmen, tuinieren en wandelen). Je kunt extra beweging ook gemakkelijk in je dagelijks leven inpassen door een aantal kleine aanpassingen te maken. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets als je boodschappen gaat doen, of neem vaker de trap in plaats van de lift.

Tip 10 Herken stress en leer er goed mee omgaan

Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid: je polsslag versnelt, je spieren spannen zich aan en je ademhaling wordt sneller en dieper. Toch kan stress functioneel zijn: je kunt je beter concentreren en deze langer volhouden. Stress kan ongezond zijn als je te lang spanning voelt en geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning met alle gevolgen van dien. Doe even iets anders waardoor je kort ontspant. Dus pauzeer, kom even in beweging of ga naar buiten voordat je verder gaat. Leer luisteren naar je lichaam want dat is een prima graadmeter voor stress (gespannen schouders en kaken, hoofdpijn, trillend ooglid, enz.).

 

Begeleiding

Met behulp van deze tips kom je vaak een heel eind om af te rekenen met de voorjaarsvermoeidheid. Lukt het toch niet zelf en heb je hulp nodig kijk hier wat Praktijk Glansreijk voor je kan betekenen.

 

Neem contact met me op

Bron: www.psychischegezondheid.nl

 

Getagd op:                                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...